17
Sint-Laurensschool – Zelzate&Wachtebeke

Scholengroep Sint-Laurens reduceert energie- en onderhoudskosten

Na de zoveelste relamping van de bestaande TL-verlichting vond de verantwoordelijke van de technische dienst van de Sint-Laurensschool het tijd voor een duurzame verlichtingsoplossing. Hij nam contact op met de verlichtingsspecialisten van Lightlab die de relighting van enkele lokalen onder hun hoede namen om zo de hoge energie- en onderhoudskosten te gaan reduceren.

Sint-Laurens bestaat uit twee scholen in Zelzate en Wachtebeke van waaruit 1100 leerlingen dagelijks onderwijs volgen. De werking van de bestaande TL-armaturen op beide sites liet te wensen over. Bijkomend was er ook nog het probleem dat de toestellen in sommige ruimtes enkel met hoogwerkers bereikbaar waren, wat ook meteen doorslaggevend was om over te schakelen op een LED-variant.

LED-oplossing met DALI

Na een plaatsbezoek werd via een lichtstudie bepaald hoeveel toestellen nodig waren om het lichtniveau op te trekken naar de huidige, vernieuwde norm EN12464-1 rond verlichting op de werkplek. Verschillende klaslokalen en sportzalen werden voorzien van LED-armaturen. In de meeste lokalen werden eveneens noodunits geplaatst om een vlotte evacuatie te voorzien bij eventuele stroomuitval. Om het verbruik te optimaliseren werd er gestreefd naar een aansluiting op daglichtsturing. Hier en daar werd de bekabeling van de toestellen vernieuwd zodat er met DALI kon gewerkt worden. Deze nieuwe installatie levert heel wat meer licht en een veel lager verbruik. Ledvance bood ondersteuning bij het uitwerken van de daglichtsturing.

Praktijkoefening

De installatie gebeurde door de eigen technische dienst van de scholengroep in samenwerking met de leerlingen van de afdeling elektriciteit. Voor de technische dienst betekent dit een enorme tijdswinst doordat er niet langer oude lampen en toestellen vervangen hoeven te worden. Tegelijk was dit voor de leerlingen van de technische afdeling een perfecte praktijkoefening.

ROI

De relighting werd in fasen gerealiseerd gezien er rekening moest gehouden worden met de jaarlijkse werkingsbudgetten van de FOD onderwijs. De energierekening in een school loopt sowieso aardig op. Een accurate ROI-berekening is moeilijk te maken voor een school, gezien er verschillende zaken in kaart dienen gebracht te worden, zoals de bezettingsgraad in de lokalen, de oriëntatie van de klaslokalen (met betrekking tot daglichtsturing), het dimmen van de toestellen bij veelvuldig gebruik van smartscreens of projectors, … Deze indicatoren variëren sterk, maar we gaan uit van een vermoedelijke terugverdientijd van 3 tot 5 jaar.