10

Rexel blijft innoveren en lanceert eerste Smart Store in België

Na de opkomst van geautomatiseerde winkels bij Colruyt, gevolgd door Delhaize, gaat Rexel midden maart een nieuw experiment aan met de opening van een eerste Smart Store in Marcinelle. Deze geautomatiseerde shop zal de klanten de mogelijkheid bieden om ook buiten de openingsuren ter plaatse materiaal te bestellen en op te halen. Met een voorraad van 1000 referenties en 24/7 toegankelijkheid wil Rexel nog beter inspelen op de behoeften van zijn klanten.

“Het idee van een Smart Store is enkele jaren geleden ontstaan na een bezoek aan de eerste geautomatiseerde winkel van Amazon in de Verenigde Staten”, begint Pierre Benoit, CEO Rexel Benelux / UK & Ierland. “Het zette me aan het denken over de ontwikkeling van hetzelfde concept voor Rexel, maar enkele technische obstakels weerhielden me aanvankelijk om het idee al eerder in de praktijk om te zetten. Tot de dag dat ik de ideale partner tegenkwam om het project vorm te geven. We zijn er samen voor gegaan en enkele maanden later stond het concept op punt. Het was een grote uitdaging, maar we geloven dat we met deze innovatie onze klanten nog beter kunnen ondersteunen en hun leven gemakkelijker maken.”

“Een winkel die 7 dagen per week en 24 uur per dag open is, moet in deze behoefte kunnen voorzien”, gaat Pierre Benoit verder. “In onze Smart Store bieden we een productgamma aan van een 1000-tal referenties, welke het meest in lijn liggen met wat onze klant dagelijks nodig heeft. De klant komt langs in de Smart Store wanneer hij wil en plaatst zijn bestelling via een klavier of scant het nummer van de bestelling die hij eerder online heeft geplaatst. De robot doet de rest.”

Met de eerste Smart Store in Marcinelle wil Rexel een nieuwe flexibiliteit in klantenservice uittesten. “De klant wordt echter niet aan zijn lot overgelaten”, aldus Pierre Benoit. “Hij kan altijd een beroep doen op het advies van het aanwezige personeel tijdens de openingsuren. Het werk wordt gedeeltelijk overgenomen door de automatisering, maar dat laat hen toe om zich te focussen op het verlenen van technisch advies, het aanbieden van onze services en de opmaak en opvolging van offertes.”

“Advies blijft een prioriteit en daarom is het behoud van een menselijke dimensie van essentieel belang”, concludeert Pierre Benoit. “Het is dus niet zo dat dit concept in alle agentschappen zal worden geïmplementeerd. Waar we echter geen standaard filiaal kunnen voorzien, denken we wel dat dit een goed alternatief kan zijn.”

Deel dit bericht:
Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Email