17

Lightlab ondersteunt de installateur bij elk project

Vandaag zijn de taken van een installateur enorm uitgebreid, divers en complex. Hoe blijft de installateur geïnformeerd in een snel evoluerende markt? Kan een lichtplan worden uitbesteed aan een specialist die er ook voor zorgt dat de oplossingen snel tot bij hem geraken? We gingen op bezoek bij Lightlab, een verlichtingsconcept van Rexel.

Lichtstudiebureau dat ontzorgt

Expertise

Lightlab vormt één van Rexels expertises. Met 12 concepts in de grootste Rexel-filialen in België en 59 lichtadviseurs staat Lightlab in elk filiaal paraat met technisch en architecturaal lichtadvies voor de installateur, zowel bij residentiële, industriële en tertiaire projecten. “In veel gevallen komt de eindklant op afspraak in een Lightlab concept om samen het plan te overlopen. We luisteren naar hun wensen, het budget, hun stijl en welke sferen er opgeroepen moeten worden. De lichtadviseurs maken op basis van die wensen een lichtplan op”, zegt Anneleen Kinsabil, lichtadviseur bij Lightlab Brugge.

Teamwork

Lightlab staat er als een partner van de installateur. Vaak is er een samenwerking tussen installateur en lichtadviseur om een project binnen te halen. “Na afspraak met de eindklant overlopen we het plan in een concept. We bekijken de mogelijkheden en houden ook rekening met het advies van de architect”, voegt Anneleen er aan toe.

Alle expertises onder één dak

“Het concept is geïntegreerd in de filialen, wat met zich meebrengt dat de installateur hier voor veel meer terechtkan. We kunnen de installateur verder helpen bij de integratie van verschillende technieken, domotica, sturing. Alle afdelingen binnen Rexel reiken elkaar de hand om de installateur zo vlot mogelijk van dienst te zijn”, klinkt het bij collega-lichtadviseur Koen De Winter.

Prijscalculatie naar de klant

Bij de prijscalculatie naar de eindklant is het van belang dat de installateur weet hoeveel werk in een nieuwe sturing kruipt. Lightlab geeft toelichting per installatie of stelt snellere en efficiëntere alternatieven voor. De lichtadviseurs respecteren de eventuele architecturale plannen en geven advies voor de invulling ervan. “De voorgeschreven lichtinstallaties moeten ook haalbaar zijn voor de installateur. “In sommige gevallen vereisen heel complexe en technische installaties een specifiek onderbouwde achtergrond”, staaft Koen.

Vast contactpersoon

Elke installateur heeft ook zijn first point of contact met een dedicated contactpersoon waar hij voor allerhande technische en praktische vragen bij terecht kan. “Als het gaat om een herstelling, nemen we onmiddellijk zelf contact op met de leverancier tot de toestellen vervangen zijn”, zegt Anneleen.

Tijdswinst

De geavanceerde webshop, Netstore, biedt de leverancier de mogelijkheid om producten voor 19u te bestellen en ‘s nachts al in de nachtsas op te halen dankzij de Night&Day-service. Hij houdt ook de leveringen van producten goed in de gaten dankzij de geolocatie en track & trace. Via de app kan een bestelling van voorradige producten via Click & Collect 45 minuten later al in het filiaal naar keuze afgehaald worden. Zo verliest de installateur geen kostbare tijd met het uitzoeken van materiaal in de winkel.

SCHAKEL TUSSEN INSTALLATEUR EN EINDKLANT

De vooruitgang in de R&D van verlichtingsfabrikanten evolueert zo snel dat het voor de installateur een hele klus is om geüpdatet te blijven. Die taak neemt Lightlab op zich. Voortdurende opleidingen bij de fabrikanten zorgen ervoor dat de lichtadviseurs in staat zijn om advies te geven volgens de laatste nieuwe ontwikkelingen.

Tweejaarlijks wordt er bovendien door Lightlab een evenement georganiseerd waar de nieuwste innovaties op het vlak van verlichting in een uitzonderlijke setting tentoongesteld worden. Het is een netwerkevenement waar alles om beleving draait en waar fabrikant, installateur en architect samengebracht worden.

Bron: Elektricien

Deel dit bericht:
Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Email