Aan de hoofdzetel van het televisiestation RTL Belgium in Schaarbeek werden begin dit jaar vijf laadpalen geïnstalleerd voor het personeel, met het oog op een groene, elektrische toekomst. De goede samenwerking tussen Rexel en de installateur EVtech/NRJ-Concept, alsook de gebruiksvriendelijkheid van de producten en het dynamisch energiesysteem van Alfen hebben ervoor gezorgd dat ze bij RTL de activiteit van de laadpalen op de voet kunnen volgen. Olivier Arnould, het vast gezicht van Radio Contact (RTL Belgium) en fervent elektrisch rijder, gaf mee de aanzet voor een investering in laadpalen.
Jonathan Nicolay, zaakvoerder van de firma Evtech/NRJ-Concept, kreeg de vraag van Cédric Maes van RTL om enkele laadpalen voor personeelsvoertuigen te voorzien. Met deze laadpalen kunnen werknemers met elektrische en plug-in hybride voertuigen hun wagen opladen op de werkplek. Die laadpalen moesten eenvoudig beheerd kunnen worden om problemen met de elektrische installatie te vermijden. EVtech/NRJ-Concept maakte de berekeningen en de opmaak van de plannen en deed een beroep op de kennis van Miguel Eeckhout, EV-specialist bij Rexel, voor het uitwerken van een voorstel voor de eindklant.
Centraal beheerplatform Miguel stelde de Eve Single Pro-line laadpaal van het merk Alfen voor met een dynamisch energiesysteem en personalisatie van het scherm. De laadpalen bieden de mogelijkheid om elk type elektrisch voertuig tot 22kW op te laden. Bijkomend wou RTL ook een centraal toezichtsysteem om het verbruiksniveau van de laadpalen bij te houden, alsook om te zien welke wagen precies aan het laden is. Alles wordt makkelijk geregistreerd via het centraal platform, ICU EZ, van Alfen. Er wordt eveneens een foutmelding doorgegeven als de laadpaal niet goed in werking treedt. Dit betekende een grote meerwaarde voor RTL bij de aankoop. Ook het gebruik van de laadkaarten is gelinkt aan dit systeem. EVtech/NRJ-Concept zorgde voor een feilloze realisatie en installatie, alsook een koppeling van het elektrisch bord.
Laadpalen in ondergrondse parking Wegens de beperkte parkingruimte zijn er voorlopig vijf laadpalen geplaatst. Gezien de regering tegen 2026 wil overschakelen naar elektrische voertuigen, zullen deze vijf laadstations niet volstaan. Er is nog voldoende capaciteit om de laadpalen in de ondergrondse parking te plaatsen. Helaas ligt de Brusselse brandweer vaak dwars bij de goedkeuring van de installatie omwille van de brandveiligheid. Omdat de wetgeving rond de installatie van ondergrondse laadpalen nog niet op punt staat, hangt de beslissing af van de desbetreffende brandweerzone.
Olivier Arnould, presentator van het programma “Le Good Morning” op Radio Contact (RTL Belgium), is alvast een enthousiaste gebruiker van de laadpalen van Alfen. Enkele jaren terug begon hij contacten te leggen met verschillende fabrikanten voor het uittesten van elektrische wagens. Naast het ecologisch aspect, vindt hij het rijcomfort een stuk aangenamer dan dat van auto’s met een verbrandingsmotor.
Na elke proefrit deelt hij zijn ervaring in een video die hij op zijn Youtube-kanaal plaatst. Dat kanaal heeft ondertussen maar liefst 23.800 abonnees en er komen steeds meer nieuwe volgers bij. Het bewijs van de groeiende interesse in elektrische wagens.