Op 1 juni 2017 trad het ‘Decreet Energiefraude’ in werking. Je werd reeds geïnformeerd over jouw verplichting als installateur om alle installaties voor hernieuwbare energie die je plaatst in Vlaanderen, te melden bij Fluvius.

Vanaf 1 juni 2020 zal Fluvius enkele wijzigingen doorvoeren:
  • Eigenaars van installaties voor hernieuwbare energie, die hun installatie niet aanmelden binnen de 30 dagen (Energiedecreet 4.5.1) na keuring, zullen een administratieve kost moeten betalen. Doen ze dat niet, dan kan hun aansluiting op het distributienet (zowel voor afname als injectie) worden geschorst. De kosten voor hen kunnen oplopen tot meer dan 1.000 euro (Zie goedgekeurde tarieven van VREG).
  • Het achterstallige prosumententarief van eigenaars die hun installatie laattijdig aanmelden, zal niet door de leverancier aan de klant worden aangerekend, maar wel door Fluvius. Fluvius zal het prosumententarief, vanaf de datum van indienstneming tot de datum van melding, moeten recupereren. Vanaf de datum van melding wordt het prosumententarief opnieuw aangerekend door de energieleveranciers via de energiefactuur.
  • Fluvius detecteert vanaf heden ook zonnepaneelinstallaties via luchtfotografie.
  • Fluvius vertrouwt op de installateur als goede raadgever van zijn klanten, zeker voor wat betreft de aanmelding van installaties hernieuwbare energie. Maar we zijn ook verplicht om de Vlaamse Overheid inzicht te verschaffen in de laattijdig aangemelde dossiers met bijbehorende installateurs. Informeer jouw klanten dus correct.


Regularisatieperiode

De Vlaamse Regulator (VREG) staat een regularisatieperiode toe vanaf vandaag tot en met 31 mei 2020.

  • Wie vòòr 31 mei 2020 zijn zonnepanelen aanmeldt, zal enkel het achterstallige prosumententarief moeten betalen, zonder bijkomende kosten. Dit geldt ook voor installaties die al langer dan 30 dagen in dienst zijn.
  • Wie na 31 mei 2020 zijn zonnepanelen aanmeldt, zal naast het achterstallige prosumententarief ook bijkomende kosten moeten betalen. Deze kosten kunnen oplopen tot meer dan 1.000 euro. In bepaalde gevallen kan Fluvius de toegang tot het elektriciteitsnet weigeren.


Hoe kan jij je klanten helpen?

Via verschillende kanalen zal Fluvius haar klanten inlichten over de mogelijkheid tot regularisatie. Maar uiteraard ben jij, als installateur, het best geplaatst om je klanten hierover te informeren. Wij roepen je dan ook op om je klanten op de hoogte te brengen.
We herhalen hier graag nog even hoe jij kan voldoen aan je meldingsplicht. Dit kan op twee manieren:

  • Bij voorkeur meld jij, met goedkeuring van je klant, de installatie aan via de online tool www.fluvius.be/zonnepanelenmelden. Daarvoor heb je de tijd tot uiterlijk 30 dagen na de keuringsdatum. Zo zorg jij ervoor dat de installatie correct is aangemeld. En bovendien geef je een extra service aan je klant die hij zeker weet te appreciëren.
  • Kiest je klant ervoor om zélf de aanmelding te doen? Dan nog blijf jij verplicht om de installatie aan de netbeheerder te melden. Dat doe je met een lijst die je maandelijks bezorgt. De template voor de melding kan je downloaden via de websites van de netbeheerders: https://partner.fluvius.be/nl/publicatie/melding-geplaatste-lokale-productie-voor-installateurs