/, Stream/VITO valt voor de elektrische auto

VITO valt voor de elektrische auto

De Vlaamse instelling voor technologisch onderzoek VITO wil de overgang naar een duurzame wereld versnellen. Om zelf het goede voorbeeld te geven, lanceerde het onlangs intern een project rond duurzame mobiliteit, waarbij het o.a. zijn wagenpark uitrust met elektrische voertuigen. Een grootschalig project in samenwerking met Rexel.

Toen de directie van VITO besloot om zelf het goede voorbeeld te geven en te kiezen voor de elektrische auto, werden de verantwoordelijken van de technische dienst en het project rond duurzame mobiliteit geconfronteerd met verschillende vragen: Waar moeten we beginnen? Welke infrastructuur hebben we precies nodig? Hoe configureren we de elektrische installatie? Voor welk(e) type(s) laadpalen kiezen we?

“Er zat ook behoorlijk wat haast achter”, vertelt Wim Schrijvers, Facility Expert bij VITO. “We bespraken de zaak in overleg met Rexel en zijn partners Schneider Electric en Mobility+, waardoor we het project dankzij hun specifieke kennis en ervaring binnen relatief korte termijn tot een goed einde konden brengen.”

“De samenwerking tussen de drie partners loopt als een trein en we zijn heel tevreden dat we kunnen rekenen op specialisten die met ons meedenken bij de uitrol van een dergelijk project.”

Wim Schrijvers, Facility Expert bij VITO

Niet te onderschatten uitdaging
Met 850 medewerkers vraagt een dergelijke project rond duurzame mobiliteit behoorlijk wat voorbereiding. Het is niet zo dat alle medewerkers van VITO morgen opeens allemaal met een elektrische wagen rondrijden, maar vanaf eind 2018 komt er in het wagenpark geen enkele nieuwe dieselwagen meer bij! Een niet te onderschatten uitdaging voor de infrastructuurbeheerders, vertelt Sven Nicolai, Manager Technische Dienst bij VITO.

“Een van de voornaamste struikelblokken is het becijferen van de behoeften om de juiste keuzes te kunnen maken, bijvoorbeeld op het vlak van infrastructuur. De elektrische wagen staat nog maar in z’n kinderschoenen. Het is dan ook heel belangrijk dat we kiezen voor een polyvalente en zo flexibel mogelijke oplossing. De uitgangsconfiguratie werd uitgedacht in samenwerking met onze partners, maar het is onvermijdelijk dat daar in de toekomst aanpassingen aan nodig zullen zijn.”

Slim beheer van parkeerplaatsen
VITO telt momenteel 19 laadpalen verdeeld over verschillende parkeerterreinen, samen goed voor 32 gelijktijdige laadbeurten. Voorlopig kan iedereen zijn auto er met behulp van een badge gratis opladen. “Het beheersysteem van de laadpalen verzamelt zoveel mogelijk gegevens over de oplaadprocessen (wie? wanneer? hoe?). Die gegevens worden vervolgens geanalyseerd om een slimmer beheer van de parkeerplaatsen uit te werken. Vandaag is er genoeg plaats voor iedereen. Op termijn is een waarschuwingssysteem zeker nodig zodat een auto kan worden verplaatst zodra de batterij is opgeladen. Zo kunnen de plaatsen ook elke dag worden toegewezen in functie van de laadbehoeften. Tegelijk helpt een slim systeem om te bepalen wanneer een capaciteitsuitbreiding aan de orde is of wanneer het beschikbare vermogen beter gebruikt kan worden”, aldus Sven Nicolai.

Een goed geolied partnerschap
Doorheen het hele project kon VITO rekenen op de vakkennis van Rexel en zijn partners Schneider Electric en Mobility+. Maar welke voordelen heeft dit partnerschap voor de klant?

  • Rexel is een pionier op de markt van de laadoplossingen voor elektrische voertuigen. Het is ook de enige Belgische groothandel die een specifieke dienstverlening op maat aanbiedt, met een team van fulltime specialisten die klanten begeleiden als uniek aanspreekpunt.
  • Schneider Electric staat op zijn beurt in voor een ruim gamma robuuste en flexibele producten en is een proactieve fabrikant die veel investeert in onderzoek en ontwikkeling.
  • Mobility+ levert de nodige vakkennis bij het berekenen van de behoeften en het mobiliteitsbeheer, met name dankzij een praktische en intuïtieve webinterface.

2 tips van VITO

Wilt u ook investeren in laadpalen? Dan hebben de verantwoordelijken van VITO twee tips voor u:

  1. Staar u niet blind op wat momenteel de goedkoopste oplossing is op de markt. Denk toekomstgericht en zorg ervoor dat uw oplossing kostenefficiënt kan evolueren.
  2. Rondrijden met een elektrische wagen vraagt ook een verandering in de mindset van de gebruikers. Zorg dus voor een minimum aan informatie en opleiding voor uw medewerkers. Zo vermijdt u onnodige frustraties.

Heeft u nog vragen?

Stel ze aan onze specialisten
2018-12-04T11:23:10+00:0020/11/2018|