Luxemerken: ‘Koop nog snel een plug-inhybride’

//Luxemerken: ‘Koop nog snel een plug-inhybride’

Luxemerken: ‘Koop nog snel een plug-inhybride’

De premiummerken BMW en Mercedes proberen bedrijfsklanten ervan te overtuigen om voor Nieuwjaar een plug-inhybride te kopen. ‘Het is nu of nooit.’

‘Bestel je plug-inhybride vóór Nieuwjaar en je geniet er alleen maar voordeel bij.’ De reclame die autobouwer BMW en dochter Mini deze week lanceerden, laat aan duidelijkheid niet te wensen over. Wie droomt van een plug-inhybride koopt die best voor de nieuwe fiscale regels op 1 januari in werking treden. ‘Mensen stellen ons de vraag: moeten we nog een plug-inhybride kopen? Wij antwoorden: het is nu of nooit’, stelt BMW-woordvoerder Christophe Weerts.

Begin volgend jaar gaat de fiscale aftrek van stekkerhybrides omlaag. Stekker- of plug-inhybrides kunnen via een stopcontact of laadpaal opgeladen worden. De nieuwe regels moeten komaf maken met de ‘nephybrides’, waarbij de batterijcapaciteit van de elektrische motor zo klein is dat die in de praktijk amper gebruikt wordt. Cruciaal daarbij is hoeveel energie de batterij van een auto kan bevatten. Ligt de energiecapaciteit lager dan 0,6 kilowattuur voor elke 100 kilogram wagen, dan zal de stekkerhybride belast worden zoals een model zonder batterij.

‘Bijna al onze auto’s vallen onder de nieuwe grenzen, zelfs de Mini’, zucht BMW-woordvoerder Weerts. ‘Vanaf 2018 zullen we dus wellicht minder plug-inhybrides verkopen.’
Ook concurrent Mercedes lanceert daarom binnenkort een campagne om nog snel veel plug-inhybrides aan de man te brengen. Logisch, vindt woordvoerder Christophe Vloebergh. ‘Voor sommige klanten is het fiscale aspect nu eenmaal zeer belangrijk.’

De automobielfederatie Febiac wijst erop dat de nieuwe regels weliswaar gelden voor auto’s die besteld zijn vanaf 1 januari 2018, maar dat de aftrekregels pas in 2020 uitwerking krijgen. ‘Tot 2020 verandert voor de plug-inhybride niets’, beklemtoont woordvoerder Joost Kaesemans. ‘Maar wie nu nog bestelt, geniet ook na 2020 nog van een fiscaal voordeel.’

Febiac hekelt vooral de onduidelijkheid doordat het huidige regeringsvoorstel nog de toets van de Raad van State moet doorstaan. ‘Meerdere merken zeggen dat het moeilijk is klanten te overtuigen een plug-inhybride te kopen nu er nog onduidelijkheid is’, stelt Kaesemans.

Mercedes en BMW mikken met hun campagne vooral op bedrijfsklanten. Hybride bedrijfswagens bieden vandaag meer fiscale voordelen dankzij hun voordelige CO2-labels. Er is een hogere fiscale aftrekbaarheid voor de vennootschap en een bescheiden belastbaar voordeel voor de bestuurder.

Bron: De Tijd

2017-11-27T12:42:54+00:00 27/11/2017|