Elektrische auto boomt, infrastructuur hinkt sterk achterop

//Elektrische auto boomt, infrastructuur hinkt sterk achterop

Elektrische auto boomt, infrastructuur hinkt sterk achterop

Het aantal elektrische wagens op onze wegen belooft de komende jaren sterk toe te nemen. Een studie van EVBox en Rexel toont aan dat bijna 60 procent van de Belgische zonnepaneeleigenaars overweegt om een elektrische wagen aan te schaffen. Maar is ons land daar wel klaar voor?

Bijna 6 op de 10 zonnepaneeleigenaars overwegen de aanschaf van een elektrische wagen. Dat bewijst een studie in opdracht van laadpaalproducent EVBox en zonnepaneelspecialist Rexel. De cijfers verbazen Strategic Business Development Manager Steven Leeten van Rexel niet: “Met een elektrische wagen verbruik je tot 60 procent minder dan een normale wagen. Genereer je al je elektriciteit met je eigen zonnepanelen? Dan rij je op termijn zo goed als gratis.”

Te weinig laadmogelijkheden
Vlaanderen telde in 2016 al zo’n 242.000 zonnepaneelinstallaties.1 Het aantal ‘stekkerwagens’ (vol elektrische of oplaadbare hybride wagens) in België zit volgens Febiac op 53.733.2 Dat is goed voor een marktaandeel van ongeveer 1 procent, terwijl de Vlaamse Overheid naar 7,5 procent nieuw ingeschreven zero-emissievoertuigen streeft.

De vraag blijft: is België wel klaar voor de opmars van de elektrische wagen? Volgens Stefan Meers, Managing Director van EVBox, moet er nog veel veranderen. “Het aantal laadmogelijkheden en de kennis daarover is in België ontstellend laag. Vooral als je vergelijkt met landen als Nederland of Noorwegen. We zijn dringend toe aan een inhaalbeweging.”

In 2016 waren er naar schatting 1.500 publiek toegankelijke laadpunten in ons land. Volgens de Europese richtlijnen moet dat aantal tegen 2020 stijgen naar 12.000. Maar is dat wel genoeg? Stefan Meers: “Er zijn al veel inspanningen geleverd, maar die zullen nooit volstaan om de totale vraag naar laadmogelijkheden op te vangen. Kiezen 6 op de 10 zonnepaneeleigenaars inderdaad voor elektrisch rijden? Dan komen er nog eens 100.000 extra elektrische wagens bij. 10.000, 20.000 of meer laadpalen zullen dan niet meer volstaan.”

Slimme laadpalen
Een elektrische wagen opladen doe je het veiligst en het snelst via een laadpaal. Die laatste is volgens Stefan Meers de toekomst. “Slimme en geconnecteerde laadpalen zijn cruciaal om de combinatie van hernieuwbare energie en elektrisch laden maximaal te benutten.” Steven Leeten vult aan: “Intelligente laadpunten regelen de oplaadsnelheid van je wagen in functie van je actuele elektriciteitsverbruik en je energie productie via bijvoorbeeld zonnepanelen. Ook als je werkgever het verbruik van je elektrische firmawagen betaalt passeert dit via het laadstation”

Tesla en Nissan favoriet
Op dit moment rijden er volgens de studie vooral Tesla’s en Nissans op onze wegen. Of dat zo blijft, is nog maar de vraag. Want bijna de helft van de bevraagden weet nog niet bij wie ze hun toekomstige elektrische auto zullen kopen. Goed nieuws voor merken als Volvo, Mercedes en Audi, die de komende maanden nieuwe e-modellen op de markt brengen.

 

2017-09-20T12:15:22+00:00 20/09/2017|